Ukedagenes farger

Ukedagene har forskjellige farger. Da jeg var liten funderte jeg på ordet “blåmandag”, for i min verden var mandag rød uansett om den var god eller dårlig. og tirsdag var lyseblå, onsdag gul, torsdag mørkeblå og fredag grønn. Jeg har skjønt etter hvert at andre kan ha helt andre farger på ukedagene. Men jeg har aldri kunnet forstå de som ikke har farger på dem. Hvordan er det mulig? Nå har jeg googlet og oppdaget at det å ha farger på ukedagene er et fenomen som kalles synestesi.  Hyppigheten av synestesi er ukjent, men et anslag viser tyder på at den er mellom 1 av 2000 0g 1 av 200. Sjokkert mildt sagt. De fleste har ikke engang en grå hverdag, nei ingen farger i det hele tatt…

Uansett, denne uka skal jeg fokusere på mine ukedager, så da starter vi med mandag og den er rød.     -Katrine

Avansert gjeting
karding av rød ull. Har en plan om å tove en hatt
garn fra egne sauer i tre farger
Andreas fikk seg rød genser under vårens vakreste eventyr 2020
Tapasboller av egne sauer produsert på Meråker kjøtt. -ullhjerte
Ullrikke på sheep-walken
Rød læfse med stekte sauboller
En sliten, liten musiker spiller BÆ BÆ LILLE LAM
Ny farge på sitteunderlag. Mormor kalte den “løsrøu”, altså lyserød

1 kommentar
    1. Jeg har også farger på dagene 🙂 For meg tror jeg det har noe med klangen i ordet å gjøre når jeg ser en farge. Og ikke hva dagene inneholder. Hos meg er mandag brun, tirsdag gul, onsdag brun, torsdag blå, fredag grønn, lørdag-rød, søndag -rød. Jeg har skrevet om det på bloggen før jeg også, men usikker på om jeg skrev det samme da. Må sjekke 😀 Mandag har en mørk klang, derfor er det en mørk farge, tirsdag lys- derfor popper gulfargen fram. Tror lørdag og søndag er litt preget av de fargene de har fått fra tidligere, men har også noe med Ø å gjøre 😀 I dag er det tirsdag, en gul dag, og den blir OGSÅ lys og fin 🙂 Jeg var innom og sjekket et gammel innlegg hos meg selv etterpå nå, da var det helt likt. Men mandagen var blå. Pga a-lyden :-D. Ellers likt som jeg har beskrevet her 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg